Testování jako výzva

Testování jako výzva

Špičková kvalita výrobků je už od vzniku JABLOTRON ALARMS jedním ze základních pilířů společnosti. Nepřekvapí proto, že je pro nás zásadní o kvalitu pečovat a její úroveň neustále posouvat. Významnou měrou nám v tom pomáhá testování výrobků nejen podle certifikačních požadavků a norem, ale i podle vysokých firemních standardů.

Správně nastavené testování šetří vývojářům čas a firmě peníze. Dokáže totiž ověřit, jestli reálné výsledky odpovídají těm očekávaným. A také odhalí možnou závadu nejen před tím, než se dostane k zákazníkovi, ale už na jejím samotném počátku. Díky tomu se z malé chyby nestane velký problém, který by později museli vývojáři složitě odstraňovat.

Precizní nastavení procesů

„Základem fungujícího systému jsou dobře napsané testy. To znamená, pečlivě si vybrat, kdo bude testy definovat, kdo psát a kdo je bude revidovat. Velkou roli hraje také vývojář, který je odborníkem na konkrétní problematiku. Ten pak může vznést jakékoliv náměty směrem k testerům na vylepšení daného testu, popř. požadavek na jeho přepracování. Než je tedy test připravený k použití, projde, jak vidíte, několika fázemi,“ vysvětluje Jana Rábová, která v Jablotronu pracuje na pozici testera.

„Dále je nutné ve firmě dobře nastavit testovací procesy. Musíme tedy vědět, kdo testy spravuje, kdo je zadává, kdo vykonává, kdo vyhodnocuje apod. Také je potřeba mít jednu platformu, která umožní kompletní správu testů a reportování výsledků. Dalším důležitým aspektem je nastavení bug reportingu, tedy vědět, kam reportuje koncový uživatel, kam vývojář, kdo bugy (neboli programátorské chyby) ověřuje, kdo jim nastavuje prioritu a podobně,“ doplňuje testerka Jana.

https://www.youtube.com/watch?v=7J4slwzuj00&feature=emb_title

Promyšlená struktura

Aby testování v praxi fungovalo, potřebuje mít svůj řád a pravidla. Řádem v tomto případě rozumíme strukturu testování. Nejvýše postavený je testovací projekt, kterým může být např. testování hardware. Testovací projekt obsahuje testplány pro každý výrobek, v nichž se nachází jednotlivé testy.

„Každý testplán obsahuje jiné množství testů, méně složitý výrobek má řádově desítky testů, zatímco například ústředna zabezpečovacího systému už stovky. A testy stále přibývají. Každý produkt se testuje do té doby, než testem úspěšně neprojde. To znamená, že se ladí tak dlouho, dokud kvalita nedosahuje požadované úrovně,“ dodává Jana. S urychlením procesu od letošního roku v Jablotronu pomáhá automatizované testování, kdy rutinní testy vykonává a vyhodnocuje „stroj“.

Na testování v Jablotronu spolupracuje několik oddělení a každé z nich řeší velmi specifickou část. „Výrobek testujeme od samého vzniku, kdy ještě ‚leží‘ u vývojáře na stole, až po finální produkt, určený zákazníkovi. Přitom se zaměřujeme na vše od firmwaru až po plastové krytí. Částečně se věnujeme i softwarovým řešením, naplno se o ně pak starají naši kolegové z Jablotron Cloud Services,“ upřesňuje Jana.

V loňském roce Jablotron zpracoval 50 testplánů s více než 250 testy, letos jich je zatím na 500. A využije se při nich mimo jiné i nová výbava na testování EMC, tedy elektromagnetické kompatibility. Díky ní může tester ověřit, že před odesláním do certifikované zkušebny výrobek splňuje požadavky ČSN EN normy. To konkrétně znamená třeba to, že když zákazník nabitý elektrostatickou elektřinou sáhne na výrobek z Jablotronu, nekoná se žádné „drama“ – nic se mu nestane a nedojde k poškození výrobku.

A co vidí sami testeři jako největší výzvu? „To, že nikdy nevíte, co přistane na vašem stole. V tomhle oboru vám každý den přinese buď nějakou novou znalost, nebo nějaký nový ‚problém‘,“ odpovídá Jana a dodává: „Nikdy nevíte, co na vás v práci čeká. A tím, že si na tu židli testera ráno sednete, tuhle výzvu přijímáte.“

Co je testování?

Testování je proces mnoha úkonů, které vedou k ověření, že reálné výsledky odpovídají očekávaným výsledkům. Umožňuje nejen průběžně dohlížet na kvalitu výrobku, ale také pomáhá včas odhalit chyby, šedá místa nebo chybějící požadavky. V celém procesu se jeden produkt testuje z několika různých rovin. Tím se zvyšuje pravděpodobnost, že chyby odhalíme dřív než koncový zákazník. V testování postupujeme od obecných testů, které jsou společné pro celý sortiment, až ke specifickým testům pro konkrétní periferie.

zdroj: www.jablotron.com

Odeslat článek známému   Vytisknout